열심히 공부해요... (ik studeer ijverig) - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mirthe Oude Alink - WaarBenJij.nu 열심히 공부해요... (ik studeer ijverig) - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mirthe Oude Alink - WaarBenJij.nu

열심히 공부해요... (ik studeer ijverig)

Door: 미뜨

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

04 Juli 2014 | Zuid-Korea, Seoel

안녕하세요!

Nu ik de eerste helft van mijn midterms afgerond heb, heb ik eindelijk wat tijd om te schrijven. Ik ben namelijk super druk geweest! Dit mede doordat ik weer gezellig een paar bezoekjes aan het ziekenhuis heb mogen brengen. Ik zal ook een keer niet op reis gaan zonder ziek te worden. ;)

Ik hoefde niet opnieuw een afspraak te maken, dus er is niets om jullie zorgen over te maken hoor! :) Blijkbaar had ik een infectie opgelopen die vaak voorkomt in Korea in de zomer, doordat bepaald voedsel niet hygiënisch klaargemaakt wordt. Een Koreaanse vriend was zo vriendelijk mij te vertellen dat ik in de zomer in Korea toch vooral geen rauw vlees of rauwe vis moet eten. Dat advies kwam jammer genoeg iets te laat... :)

Gelukkig is er een ziekenhuis dichtbij en werd ik ook gelijk geholpen. De behandelend arts verzocht mij te gaan zitten en daarna zei hij: “flex your knee”. Maar wat hij daar nou mee bedoelde...? Dus ik keek hem niet-begrijpend aan, en toen vroeg hij: “can you speak English?” Ja....ja, dat kan ik wel ja... Uiteindelijk deed ik maar wat met mijn knie.
Daarna moest ik nog een bloedtestje doen en vervolgens weer terug voor het resultaat. Ik kreeg uiteindelijk medicijnen en antibiotica mee voor drie dagen, en moest thuis rusten. Daarna moest ik terugkomen om nog een keer getest te worden. Helaas was de ontsteking na die drie dagen nog niet weg, en moest ik nog 6 dagen rust houden... Ik heb in totaal dus iets meer dan een week aan lessen gemist. Aangezien het niveau sowieso al best wel hoog is voor me, heeft dat het wel een stuk moeilijk gemaakt. Maar ik heb hard gestudeerd en erg mijn best gedaan bij de mid terms tot nu toe! Ik heb het gevoel dat het lees- en schrijfgedeelte best goed gingen, maar we moeten 70% halen voor alle onderdelen om dit niveau te blijven doen, en ik denk dat ik dat voor het luistergedeelte niet ga redden... Maar goed, dat zien we dan wel. In ieder geval heb ik tijdens de lessen waarbij ik aanwezig was super veel geleerd! En mijn klasgenootjes zijn ook super leuk en aardig!

Het is nu al een tijdje geleden, maar we hebben samen een Koreaanse kookles gevolgd. Dit was echt een leuke afwisseling van de normale lessen. Eerst hebben we 파전 (Pajeon) geleerd te maken. Dit is een soort pannenkoek met groente erin, en garnaaltjes! Het was echt super goed gelukt en heel lekker. Daarnaast hebben we 불고기 (Bulgogi) gemaakt. Dit kun je in heel veel Koreaanse restaurants eten en het wordt ook wel Korean Barbecue genoemd. Dit hebben we overigens ook gegeten in het Noord-Koreaanse restaurant in Amsterdam! Er gingen meer ingrediënten in dan ik gedacht had. Ook dit was goed gelukt. Er bleef ook nog heel veel over, dus we konden nog wat meenemen ook! Als ik de ingrediënten vinden kan in Nederland, maak ik het graag een keer voor jullie klaar. En ik zal zorgen dat geen enkel stukje vlees of garnaal rauw is... ;)

Verder hebben we samen kip gegeten en bier gedronken!! Dit is ook typisch Koreaans haha, het wordt 치맥 (Ch’imaek) genoemd. Dat was heel gezellig! Het was eigenlijk het plan om vandaag samen karaoke te gaan doen, maar aangezien we maandag nog het spreekgedeelte van de mid terms hebben, is dit verplaatst naar volgende week.
Dit is misschien maar beter voor mij ook, aangezien ik zondagochtend om 5 uur natuurlijk wel de wedstrijd van Nederland zien moet!! Zo spanneeeeeend! Ze zijn al zo ver, dus ik hoop dat de volgende wedstrijd ook goed gaat! En het was de vorige keer zo leuk. Door mijn fanatieke gegil en gejuich waren alle Koreanen ook opeens voor Nederland. En Koreanen met Nederlandse vlaggetjes op hun wang... Zo schattig! Go Nederland!

Verder zijn de Koreanen over het algemeen heel lief en aardig. Vooral als ze erachter komen dat ik een beetje Koreaans spreek zijn ze heel blij verrast. De oude man die in de supermarkt naast mijn dorm werkt begint al te lachen als ik binnenkom. Ik ben nu een soort vaste klant geworden omdat ik bijna elke ochtend daar ontbijt haal, en hij gaf me opeens gratis koffie! Dat vond ik zo lief, dat ik hem vanochtend een pakje stroopwafels gegeven heb. Ik zei dat het een Nederlandse snack was en dat hij het samen met zijn familie kon proberen! Toen vroeg hij of ik uit Nederland kwam. En toen ik ja zei...? “Hiddinkeu?”

Verder ook nog goed nieuws voor mij.^^ Takaki kan misschien over twee weken een paar daagjes vrij krijgen, dus hopelijk kan hij dan langskomen, jeej!!

Nou, nu ga ik maar proberen wat te leren voor maandag, ik denk dat er morgen niet zoveel van terechtkomt.
Juich voor Nederland zaterdag, net als ik!!

~미뜨

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirthe

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 3137

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 13 Augustus 2014

Seoul 2014

Landen bezocht: